Vitamíny

Ako zistíme, či máme dostatok vitamínov?

Reklamný článok - 3. mája 2023 - 991. zobrazení

Každodenný výber potravín bohatých na vitamíny a minerály je najlepším spôsobom, ako vašemu telu dodať to, čo potrebuje, aby bolo zdravé. Výskumy však neustále poukazujú na to, že väčšina ľudí neprijíma dostatok vitamínov a minerálov vo svojej strave.

Pokúste sa tak začleniť viac živín do vašej každodennej stravy. Najlepšie je prijímať tieto živiny prostredníctvom jedla, namiesto toho, aby ste užívali iba multivitamín. Je to preto, že vaše telo ľahšie absorbuje mikroživiny prijímané prostredníctvom potravy. Multivitamíny sú skvelým zdrojom potrebných živín – hlavne v obdobiach s nedostatkom čerstvej zeleniny a ovocia alebo pri zdravotných problémoch.

Na čo si dať pozor…

Nedostatok vitamínov a minerálov môže mať vážne následky pre vaše zdravie. Celkový nedostatok živín môže viesť k podvýžive. Podvýživu je v niektorých prípadoch ľahšie rozpoznať a následne liečiť. Nedostatok čo i len jedného konkrétneho vitamínu alebo minerálu je ťažšie diagnostikovať, ale môže to byť rovnako nebezpečné. Nedostatok niektorých vitamínov môže mať vážne následky na vaše zdravie.

Príliš veľa vitamínov vo vašom tele môže mať taktiež neblahé účinky na vaše zdravie, napríklad predávkovanie vitamínom A. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité porozprávať sa so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať akékoľvek doplnky stravy. Toto je obzvlášť dôležité v prípade tehotenstva alebo rôznych zdravotných problémov.

Medovka lekárska: Liečivé účinky, pestovanie a využitie

Viete, aké liečivé účinky má medovka lekárska? Akú starostlivosť vyžaduje? Kedy sa zbierajú listy medovky lekárskej? Medovka lekárska…

Medovka lekárska

7 príznakov nedostatku živín

Nevysvetliteľná strata hmotnosti

Pretrvávajúce chudnutie, ku ktorému dochádza aj vtedy, keď sa mu aktívne nevenujete, je jedným z najzrejmejších príznakov toho, že svojmu telu nedodávate dostatok živín. Telo sa pri svojej obnove spolieha na makroživiny aj mikroživiny. Bez nich telo začne rozkladať svoje vlastné zásoby (katabolizmus).

Únava

Častá únava a slabosť sú často príznakmi toho, že vášmu telu chýba železo, čo častokrát vedie k stavu nazývanému anémia. Nedostatok horčíka môže tiež spôsobiť pocit únavy a viesť k častým migrénam.

Slabé a mäkké kosti

Krehké kosti môžu byť príznakom nedostatku vitamínu D alebo vápnika, pretože tieto živiny sú zodpovedné za hustotu kostí. Horčík má synergický vzťah s vápnikom, takže sa uistite, že prijímate dostatok horčíka, aby ste optimalizovali vstrebávanie.

Pomalé hojenie rán

Keď sa vaše rany hoja dlhšie ako normálne, môže to byť príznakom nedostatku zinku. Väčšina kožných rán by sa zvyčajne nemala hojiť dlhšie ako dva až tri týždne, hoci hlbšie a závažnejšie prípady môžu vyžadovať dlhší proces hojenia.

Šerosleposť

Nočná slepota môže byť príznakom nedostatku vitamínu A, keďže jedna z funkcií tohto vitamínu je zameraná na zdravie očí. Medzi ďalšie príznaky patria suché oči a rôzne infekcie.

Zhoršený kognitívny výkon

Nedostatočný príjem živín môže narušiť správne fungovanie vášho mozgu a sťažiť sústredenie a zapamätávanie si vecí. Napríklad nedostatok železa alebo vitamínu B12 môže viesť k pomalším reakčným časom alebo nejasným spomienkam.

Problémy s pomalým rastom a vývojom

Nedostatok jódu môže viesť k problémom súvisiacim so štítnou žľazou, ktoré môžu viesť k množstvu zdravotných stavov, z ktorých jedným z najznámejších je abnormálne zväčšenie štítnej žľazy. Medzi ďalšie príznaky patrí vypadávanie vlasov, zmeny srdcovej frekvencie a silná alebo nepravidelná menštruácia u žien.

  • Kategórie

Podobné články